Algemene voorwaarden van:

Detuinmachine.nl
Cannenburgweg 65
1244 RH Ankeveen
Inschrijfnummer K.v.K.: 39069975
Artikel 1: Toepasselijkheid - definities
  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze overeenkomsten van verkoop (al dan niet tot stand gekomen via onze website), verhuur en opdracht die wij met u sluiten.

  2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden van toepassing.

  3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de Nederlandse tekst.

  4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op na- of deelbestellingen, vervolg- of deelopdrachten.

  5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke kopers/huurders/opdrachtgevers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een bepaling een afwijking/aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is: een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. Dit betekent dat u alleen een “consument” bent als u privé zaken doet met ons.

  6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:

    1. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;

    2. schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;

    3. opdracht: een opdracht tot het verrichten van onderhouds- of reparatiewerkzaamheden aan machines en apparatuur;

    4. zaken: onze producten op het gebied van tuin- en parkmachines en aanverwante/bijbehorende producten, zoals grasmaaiers, tuintractoren, bladblazers etc. Dit betreft zowel los te leveren zaken en de onderdelen/materialen die wij bij de uitvoering van een opdracht gebruiken en aan u leveren als door ons verhuurde zaken;

    5. onze website www.detuinmachine.nl

Artikel 2: Aanbod
  1. Tenzij wij in/bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod. Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog herroepen.

  2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden prestatie/zaken tegen een overeenkomstig deel van de prijs/vergoeding.

  3. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist/onvolledig blijkt te zijn of naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.

  4. Ons aanbod en onze prijzen/tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen of nieuwe opdrachten.

  5. Aan u getoonde of verstrekte monsters, modellen en voorbeelden, opgaven van kleuren, capaciteiten, prestaties, eigenschappen, afmetingen, gewichten en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten ontlenen.

Artikel 3: Totstandkoming overeenkomst
  1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door per e-mail uw akkoord te geven op onze offerte of een bestelling te plaatsen op onze website. Als uw acceptatie afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben ingestemd.

  2. Wij zijn pas gebonden aan:

    1. een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;

    2. mondelinge afspraken;

    3. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;

      nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw bezwaar - met de uitvoering van de opdracht, bestelling of afspraken zijn begonnen.

  3. Wij zijn pas aan uw bestelling via de website gebonden, nadat wij de bestelling - al dan niet via een automatisch bericht - schriftelijk aan u hebben bevestigd.

  4. Let wel: wij zijn alleen gebonden aan wat wij uitdrukkelijk met u overeenkomen. Dit betekent dat wij alleen gehouden zijn de werkzaamheden en leveringen te verrichten zoals omschreven in het door u geaccepteerde aanbod of zoals wij eventueel op een later tijdstip nog nader met u overeenkomen. In dit kader adviseren wij u ons aanbod altijd goed door te lezen. Heeft u vragen of twijfelt u of iets al dan niet inbegrepen is in dit aanbod? Neem dan contact met ons op. Dit kan onjuiste verwachtingen en/of mogelijke teleurstellingen achteraf aan uw zijde voorkomen.

Artikel 4: Vergoeding - prijzen, tarieven
  1. Tenzij wij met u een vaste of periodieke vergoeding overeenkomen voor een opdracht, berekenen wij onze vergoeding op basis van de bestede uren tegen het met u overeengekomen/ons gebruikelijke uurtarief. Bij meningsverschillen over de bestede/in rekening gebrachte uren, is onze urenregistratie bindend, behoudens uw tegenbewijs.

  2. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben ingeschat, mogen wij een overeengekomen vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout ons niet te verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de overeengekomen vergoeding.

  3. U kunt bij het geven van de opdracht aan ons een indicatie vragen van de voor de uitvoering hiervan verschuldigde vergoeding. Als wij deze - bij benadering opgegeven - vergoeding met meer dan 20% dreigen te overschrijden, nemen wij contact met u op om de meerkosten te bespreken.

  4. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten onze normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Onze normale werkdagen zijn: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) van 08.00 uur tot 17.00 uur.

  5. Onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW en eventuele kosten, zoals transport- of verzendkosten, voorrijkosten, onderzoekskosten, brandstofkosten, kosten voor het rijklaar maken van de zaken en declaraties van ingeschakelde derden. Op onze website vermelden wij per product het hiervoor geldende BTW-bedrag en eventuele kosten.

  6. Prijsverlagingen na het sluiten van de overeenkomst door - bijvoorbeeld - kortingsacties geven u geen recht op een prijsvermindering.

  7. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen/tarieven hieraan aanpassen.
    (Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde onderdelen/materialen of wijzigingen in de tarieven van ingeschakelde derden.

  8. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.

Artikel 5: Koop op afstand - bedenktijd, ontbindingsrecht
  1. Dit artikel geldt voor consumenten bij een koop op afstand in de zin van artikel 6:230g lid 1 van het Burgerlijk Wetboek (verkoop via onze website).

  2. Als consument heeft u een wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen. Binnen deze periode mag u de overeenkomst zonder opgaaf van redenen ontbinden.

  3. De bedenktijd start vanaf de dag waarop u of een door u aangewezen derde (niet-zijnde de vervoerder):

    1. de bestelde zaken heeft ontvangen;

    2. de laatste zaak heeft ontvangen, als uw bestelling meerdere zaken betreft en deze zaken los van elkaar worden geleverd;

    3. de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen, als de levering van één zaak bestaat uit verschillende zendingen/onderdelen;

    4. de eerste zaak heeft ontvangen, als de overeenkomst inhoudt dat u gedurende een overeengekomen periode regelmatig zaken geleverd krijgt.

  4. U ontbindt de overeenkomst door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring of door gebruik te maken van het ontbindingsformulier op onze website.

  5. De ontbinding heeft als gevolg dat ook van rechtswege (automatisch) alle eventuele aanvullende overeenkomsten worden ontbonden.

  6. U heeft geen ontbindingsrecht bij de levering van:

    1. specifieke, voor u op maat gemaakte, zaken;

    2. zaken die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken.

  7. Voldoet de zaak niet aan hetgeen wij zijn overeengekomen? Dan is het klachtartikel in deze algemene voorwaarden van toepassing.

Artikel 6: Koop op afstand - retourzending, terugbetaling
  1. Ook dit artikel geldt alleen voor consumenten bij verkoop via onze website.

  2. Tenzij wij de zaken zelf (laten) afhalen, gelden de volgende voorwaarden bij retournering:

    1. binnen 14 kalenderdagen na ontbinding;

    2. indien mogelijk in de originele verpakking;

    3. ongebruikt;

    4. voor uw rekening en risico.

  3. Met “ongebruikt” in lid 2 sub c bedoelen wij: u mag de zaken niet verder gebruiken dan nodig is om de aard, kenmerken en werking van het geleverde vast te stellen. Handelt u in strijd met lid 2 sub b of sub c? Dan bent u aansprakelijk voor de eventuele waardevermindering van de zaken.

  4. Uiterlijk binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van uw ontbindingsverklaring betalen wij de van u ontvangen bedragen aan u terug. Tenzij wij anders overeenkomen, doen wij dit op dezelfde wijze en in dezelfde valuta als uw betaling.

  5. Lid 4 ziet ook op eventuele verzend- of transportkosten die u aan ons betaalde voor de levering, maar de kosten van de retourzending zijn voor uw eigen rekening. Dit laatste geldt ook voor extra

    (verzend- of transport)kosten die u maakte, doordat u voor een andere wijze van levering heeft gekozen dan de door ons aangeboden standaardwijze.

  6. Tenzij wij de zaken zelf (laten) afhalen, kunt u pas terugbetaling vorderen nadat:

    1. wij de zaken retour ontvangen hebben;

    2. of u heeft aangetoond dat u de zaken retour heeft gezonden.

  7. Als de zaken:

    1. bewerkt zijn;

    2. beschadigd zijn;

    3. gebruikt zijn (zie definitie lid 3);

      mogen wij een waardevermindering doorberekenen. Als dit aan de orde is, informeren wij u direct na ontvangst van de zaken.

  8. Betreft de koop een voertuig op naam en ontbindt u de koop binnen de wettelijke bedenktijd? Dan mogen wij een percentage van de aankoopprijs inhouden. Wij lijden namelijk schade op het moment dat wij het voertuig voorzien van een kenteken. Deze schade bestaat ten eerste uit de waardevermindering van het voertuig: wij kunnen die voertuig na retournering niet meer als nieuw verkopen. Ten tweede maken wij kosten voor het op naam stellen van het voertuig.

  9. U bent nooit aansprakelijk of kosten verschuldigd voor het enkele feit dat u gebruik maakt van uw ontbindingsrecht.

Artikel 7: Inschakelen van derden
Wij mogen leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.
Artikel 8: Verplichtingen - informatie
  1. U zorgt ervoor dat:

    1. u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie, zoals - indien aan de orde - bij een voertuig behorende documenten, tijdig aan ons verstrekt;

    2. u uw machines e.d. voor reparatie/onderhoud tijdig en inclusief noodzakelijke toebehoren (zoals sleutels) aan ons ter beschikking stelt;

    3. u uw machines e.d. die u aan ons ter beschikking stelt voor werkzaamheden zelf adequaat verzekert (houdt). Het risico voor deze machines e.d. blijft bij u berusten.

  2. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct, volledig en authentiek is en vrijwaart ons voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist, onvolledig of niet authentiek zijn van deze informatie.

  3. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of uw overige verplichtingen uit de overeenkomst/deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen (bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.

  4. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet aan om later alsnog nakoming van u te vragen.

Artikel 9: Vertrouwelijke informatie
  1. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten/uitvoeren van de overeenkomst van of over u krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst.

  2. Wij nemen alle redelijke voorzorgsmaatregelen om deze informatie geheim te houden. De geheimhoudingsplicht geldt ook voor onze werknemers en derden die onder onze verantwoordelijkheid bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken zijn.

  3. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) conform de AVG en onze Privacy Policy zoals gepubliceerd op onze website en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de AVG.

  4. De geheimhoudingsplicht geldt niet wanneer wij de informatie als gevolg van wet- en/of regelgeving of een rechterlijke uitspraak moeten openbaren en ons niet kunnen beroepen op een wettelijk/door een rechter toegestaan verschoningsrecht. Deze uitzondering geldt ook voor de werknemers/derden zoals bedoeld in lid 2.

Artikel 10: Risico van opslag van informatie
  1. Wij bewaren alle van u ontvangen informatie gedurende de uitvoering van de overeenkomst. Wij slaan deze informatie op zorgvuldige wijze en - indien aan de orde - conform de AVG op.

  2. Wij nemen alle redelijke maatregelen om het verloren gaan van of ongewenste toegang tot deze informatie (bijvoorbeeld door virussen, technische storingen, cybercriminaliteit e.d.) te voorkomen. Wij zijn echter nooit aansprakelijk voor schade die u lijdt als gevolg van het verlies/tenietgaan van deze informatie, tenzij:

    1. de schade te wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid;

    2. aansprakelijkheid voortkomt uit de AVG.

Artikel 11: Levering - termijnen - voortgang en uitvoering overeenkomst
  1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie/zaken tijdig te leveren, maar overeengekomen termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u ons bij schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.

  2. Als vertraging ontstaat bij de aanvang, voortgang of afronding van een opdracht of de overeengekomen levering van zaken doordat:

    1. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;

    2. wij niet tijdig kunnen beschikken over uw machine e.d. waarop de opdracht betrekking heeft;

    3. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;

    4. er sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;

      hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.

  3. Bespoedigen wij de uitvoering van de overeenkomst op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.

  4. Als wij een overeenkomst in fasen uitvoeren, mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een volgende fase horen opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd. De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.

  5. Tenzij wij anders overeenkomen, worden bij een opdracht vervangen/achtergebleven onderdelen en materialen ons eigendom.

  6. Het risico voor te leveren zaken gaat op u over zodra de zaken ons pand/terrein verlaten of wij u informeren dat u de zaken kunt afhalen.

  7. Verzending of transport van bestelde zaken is voor uw rekening en risico. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die verband houdt met de verzending/het transport.

  8. Bent u een consument? Dan gaat het risico voor deze zaken op u over zodra u of een door u aangewezen derde de zaken ontvangt. Wijst u zelf een vervoerder aan? Dan gaat het risico op u over bij ontvangst van de zaken door deze vervoerder. Verzending of transport is voor uw rekening.

  9. Bezorgen wij de zaken zelf bij u? Dan gaat het risico voor de zaken op u over bij ontvangst van de zaken. Wij kunnen u wel transportkosten berekenen.

  10. Wij mogen bestelde zaken en voor de opdracht onderdelen/materialen voor uw rekening en risico opslaan, wanneer wij de zaken niet op de overeengekomen wijze aan u kunnen leveren, u deze zaken niet afhaalt of wij de opdracht niet kunnen uitvoeren en de oorzaak hiervan in uw risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft alsnog te leveren, de opdracht alsnog uit te voeren of af te ronden of u de zaken alsnog afhaalt.

  11. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw (afname-)verplichting? Dan bent u per direct in verzuim. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - geheel/gedeeltelijk ontbinden en de bestelde zaken/de onderdelen en materialen aan derden verkopen of voor een andere opdracht gebruiken, zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook tast dit ons recht niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht alsnog nakoming van u te vragen.

  12. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele problemen e.d. in/bij de door of namens u:

    1. verstrekte informatie;

    2. voorgeschreven/gewenste technieken, werkwijzen e.d.;

    3. gegeven aanwijzingen;

    4. ter beschikking gestelde of voorgeschreven onderdelen/materialen e.d.;

      voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze prestatie en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.

  13. Wij informeren u over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:

    1. bij door u gewenste wijzigingen in een bestelling/opdracht;

    2. als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze - door onvoorziene omstandigheden

      - niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u over een mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering onmogelijk? Dan hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden/leveringen en door ons gemaakte kosten.

Artikel 12: Meer- en minderwerk
  1. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de overeenkomst voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het aanbod/de opdracht.

  2. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw bezwaar - met de uitvoering hiervan zijn begonnen.

  3. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:

    1. wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;

    2. onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of geschatte hoeveelheden/aantallen.

  4. Tenzij wij anders overeenkomen, verrekenen wij meer- en minderwerk bij de eindafrekening met u. Als daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mogen wij bij de eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij u in rekening brengen. Dit geldt niet als het minderwerk op ons verzoek is.

Artikel 13: Goedkeuring - oplevering werkzaamheden
  1. Wij informeren u wanneer wij de overeengekomen werkzaamheden hebben afgerond en u uw machine e.d. weer gebruiksklaar is.

  2. De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u de werking van (het desbetreffende onderdeel van) de machine e.d. heeft gecontroleerd en de opleverstaat of

    (werk-)bon voor goedkeuring heeft getekend.

  3. U wordt geacht ook uw goedkeuring te hebben gegeven als:

    1. wij geen opleverstaat of (werk-)bon verstrekken en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1 bedoelde mededeling klachten uit;

    2. u de machine e.d. binnen voornoemde termijn al (weer) in gebruik neemt;

    3. of u onze bijbehorende factuur betaald heeft.

  4. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk gebruik van de machine e.d.? Dan is dit geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring als deze werkzaamheden nog niet zijn verricht/beëindigd bij voltooiing van ons werk.

  5. Constateert u na de oplevering nog gebreken, defecten, onvolkomenheden e.d.? Dan gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.

Artikel 14: Inruil - aankoop van zaken
  1. Als wij overeenkomen dat u bij aankoop van een zaak een andere zaak inruilt, blijft de inruilzaak voor uw rekening en risico tot de aflevering. Dit is het moment dat wij de inruilzaak in ontvangst hebben genomen.

  2. Tot de aflevering bent u aansprakelijk voor alle kosten van onderhoud, eventuele schades, verlies en/of waardevermindering van de inruilzaak.

  3. Wij zijn niet gebonden aan een overeengekomen inruilprijs als de feitelijke inruil op een later tijdstip valt dan verwacht/overeengekomen. Dit is ook het geval als de vertraging te wijten is aan een latere levering van de bestelde zaak die ons niet valt toe te rekenen. Wij kunnen hiervoor op voorhand met u een percentage afspreken dat wij - bij wijze van afschrijving - op de inruil- of aankoopprijs hanteren.

  4. U garandeert dat de inruilzaak vrij is van rechten en aanspraken van derden, schadevrij is - althans dat er alleen sprake is van de bij ons bekende schade -, de inruilzaak in een deugdelijke en veilige staat verkeert en niet op enige wijze (technisch) gemanipuleerd is.

  5. U verstrekt ons alle relevante informatie inzake de inruilzaak waarvan u weet/redelijkerwijs kunt weten dat deze voor ons van belang is. Sowieso overhandigt u ons alle bij de inruilzaak behorende documenten en overige toebehoren.

Artikel 15: Verhuur van zaken
  1. Dit artikel is van toepassing op iedere huurovereenkomst/het tijdelijk ter beschikking stellen van zaken aan u door ons.

  2. In de huurovereenkomst leggen wij de huurperiode, de huurprijs, eventuele annuleringsafspraken en andere specifieke afspraken vast.

  3. Tenzij wij anders overeenkomen, zijn de brandstofkosten niet in de huurprijs inbegrepen.

  4. Wij mogen een waarborgsom vaststellen die u vóór ingang van de huurperiode aan ons moet voldoen.

  5. Wij mogen u vragen zich te legitimeren.

  6. Wij bepalen of wij het gehuurde bij u bezorgen of dat u het gehuurde moet ophalen.

  7. U zorgt ervoor dat:

    1. u het gehuurde bij ophalen of ontvangst op zichtbare gebreken, defecten, beschadigingen e.d. controleert. Dergelijke aspecten meldt u op dat moment direct aan ons. Meldt u dit niet? Dan wordt het gehuurde geacht zonder gebreken/defecten en in onbeschadigde staat aan u te zijn meegegeven of bij u te zijn afgeleverd;

    2. de aflever- of ophaallocatie direct bereikbaar is voor laden/lossen, als wij het gehuurde afleveren of ophalen;

    3. u een deugdelijk transportmiddel gebruikt, als u het gehuurde zelf ophaalt en aan ons retourneert. U draagt het transportrisico;

    4. u het gehuurde gebruikt conform het doel waarvoor het gefabriceerd/bedoeld is;

    5. u het gehuurde conform onze instructies, gebruiksaanwijzingen, de bijbehorende handleidingen e.d. gebruikt;

    6. het gehuurde tijdens de huurperiode in een goede staat blijft. U bent aansprakelijk voor alle tijdens de huurperiode ontstane schade en meldt deze direct na ontstaan aan ons inclusief alle
      bijzonderheden. Is sprake van storingen, defecten e.d. tijdens de huurperiode? Dan moet u deze ook direct aan ons melden. Herstel van schade, het vervangen van (kapotte) onderdelen, het verhelpen van storingen en/of andere (reparatie)werkzaamheden wordt door ons uitgevoerd of - na onze uitdrukkelijke toestemming - conform onze aanwijzingen;

    7. u ons direct informeert als er sprake is van beslaglegging op het gehuurde of een gegronde vrees hiervoor bestaat. Met beslaglegging bedoelen wij ook fiscaal bodembeslag. U informeert de beslaglegger direct dat het gehuurde ons eigendom is;

    8. u het gehuurde na afloop van de huurperiode - behoudens normale slijtage - in de staat en in de emballage waarin het zich bij ontvangst bevond aan ons retourneert of voor afhalen ter beschikking stelt. Eventuele kosten in verband met tenietgaan of vermissing (van onderdelen) van het gehuurde en noodzakelijke kosten voor reiniging en reparatie zijn voor uw rekening.

  8. Wij controleren het gehuurde direct na retournering. U mag hierbij aanwezig zijn.

  9. U bent over de hele overeengekomen huurperiode de huurprijs verschuldigd. Deze huurperiode gaat in zodra het gehuurde:

    1. voor afhalen gereed staat, als u het gehuurde ophaalt;

    2. bij u wordt afgeleverd, als wij het gehuurde bij u afleveren.

      De huurperiode eindigt op het moment dat wij het gehuurde inclusief alle bijbehorende onderdelen e.d. retour hebben ontvangen. Te laat ophalen of eerder retourneren van het gehuurde door u heeft geen invloed op de overeengekomen huurperiode en huurprijs.

  10. Als wij het gehuurde bij u bezorgen, vallen vertragingen die ontstaan tijdens het laden, het transport en het lossen van het gehuurde onder de huurperiode als de vertragingen te wijten zijn aan omstandigheden die in redelijkheid voor uw risico komen. Deze vertragingen leiden niet tot een latere aanvang van de huurperiode.

  11. De huurperiode wordt verlengd met iedere aan u toe te rekenen vertraging in de teruggave van het gehuurde. De huurperiode omvat ook de tijd die gemoeid is met reparaties, reiniging e.d. van het gehuurde als gevolg van uw nalatigheid. Wij kunnen van u betaling vragen van de over de verlenging verschuldigde huurprijs en een vergoeding van alle door de vertraging geleden schade.

  12. Als u het gehuurde - om welke reden dan ook - niet aan ons retourneert, bent u verplicht al onze hierdoor geleden schade te vergoeden, waaronder de actuele waarde van het gehuurde en de gederfde winst.

  13. Wij mogen alle voor uw rekening komende kosten en schade verrekenen met de waarborgsom.

  14. Het gehuurde blijft altijd ons eigendom. U mag het gehuurde niet onderverhuren, aan derden in gebruik geven, derden rechten geven op het gehuurde of wijzigingen op/aan het gehuurde aanbrengen zonder onze schriftelijke toestemming. U voorkomt dat u bij derden de verwachting of indruk wekt, dat u wel meer bevoegdheden heeft met betrekking tot het gehuurde.

Artikel 16: Opdrachten: onderhoud en reparatie
  1. Wij kunnen met u een duurovereenkomst sluiten voor het verrichten van periodieke onderhouds- of reparatiewerkzaamheden of u kunt ons op incidentele basis opdracht geven voor dergelijke werkzaamheden.

  2. In een duurovereenkomst maken wij met u afspraken over:

    1. de periodieke (onderhouds-)bijdrage;

    2. de werkzaamheden en kosten die in deze periodieke bijdrage zijn inbegrepen en eventuele bijkomende kosten;

    3. - indien aan de orde - de frequentie en/of planning van de werkzaamheden;

    4. de looptijd en opzegmogelijkheden van de overeenkomst.

      Tenzij wij anders overeenkomen, mogen wij jaarlijks een reguliere verhoging doorvoeren van de periodieke (onderhouds-)bijdrage en aan u doorberekenen. Wij informeren u uiterlijk één maand voor ingangsdatum van de verhoging.

  3. Bij incidentele opdrachten doen wij u een schriftelijk aanbod met vermelding van de aard van de werkzaamheden, de door u geconstateerde gebreken e.d., een gespecificeerde prijs op basis van indicatie en de verwachte oplevertermijn. Wij voeren de opdracht uit na uw schriftelijk akkoord.

  4. U bent altijd onderzoekskosten aan ons verschuldigd. Dit zijn kosten die wij noodzakelijkerwijs moeten maken om u een aanbod te kunnen doen.

  5. Door het ter beschikking stellen van in onderhoud/ter reparatie gegeven machines e.d. verklaart u de eigenaar te zijn van deze machines e.d.

  6. Bij terbeschikkingstelling van de machines e.d. verstrekt u - conform onze instructies - alleen de noodzakelijke toebehoren aan ons, zoals sleutels.

  7. Bij ontvangst/terbeschikkingstelling noteren wij alle zichtbare beschadigingen van/aan de machines e.d. Wij zijn niet aansprakelijk voor onvermijdelijke/noodzakelijke, kleine beschadigingen die ontstaan als gevolg van onze werkzaamheden.

  8. Tenzij wij anders overeenkomen, voeren wij de werkzaamheden uit in onze eigen werkplaats. Bij werkzaamheden op uw locatie, zijn de reis- en verblijfskosten evenals de reistijd voor uw rekening.

  9. Geconstateerde gebreken, storingen, defecten e.d. meldt u op de hiervoor overeengekomen wijze aan ons, waarna wij deze gebreken, storingen, defecten e.d. naar beste vermogen verhelpen/herstellen.

  10. Zijn de hiervoor benodigde onderdelen/materialen niet inbegrepen in een overeengekomen periodieke bijdrage? Dan brengen wij deze tegen de alsdan geldende actuele prijzen bij u in rekening.

  11. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden heeft u geen recht op kosteloze, tijdelijke vervanging van uw machines e.d. noch op een vergoeding hiervoor. Dit geldt ook als het reparatiewerkzaamheden betreft vanuit een garantie.

Artikel 17: Klachten
  1. U controleert de geleverde zaken direct na ontvangst en meldt eventuele zichtbare gebreken, beschadigingen, fouten, defecten, afwijkingen in aantallen, typen, serienummers e.d. op de vrachtbrief/begeleidende bon. Bij gebreke van een vrachtbrief/begeleidend bon meldt u deze klachten binnen 2 werkdagen na ontvangst schriftelijk aan ons. Meldt u deze klachten niet tijdig? Dan worden de zaken geacht in goede staat door u te zijn ontvangen en conform de overeenkomst te zijn.

  2. Overige klachten over de geleverde zaken meldt u direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico. Indien wij geen garantietermijn overeenkomen, geldt een termijn van 1 jaar na levering.

  3. Klachten over opdrachten die zich voordoen na de oplevering meldt u ook direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de hiervoor overeengekomen termijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor uw risico.

  4. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.

  5. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.

  6. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.

  7. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie,

    bijvoorbeeld foto’s van de geconstateerde feiten. Is voor het onderzoek noodzakelijk dat u de geleverde zaken/de machines e.d. waaraan wij de werkzaamheden verrichtten (weer) aan ons ter beschikking stelt of moeten wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. U draagt altijd het transportrisico.

  8. Retournering/transport vindt altijd in overleg plaats, op een door ons te bepalen wijze en - indien mogelijk - in de originele verpakking/emballage.

  9. Geen klachten zijn mogelijk over:

    1. onvolkomenheden in/eigenschappen van zaken die inherent zijn aan de aard van de materialen waaruit de zaken vervaardigd zijn;

    2. in de branche geaccepteerde kleine afwijkingen wat betreft opgegeven capaciteiten, prestaties, afmetingen, gewichten e.d.;

    3. zaken/machines e.d. die na ontvangst of oplevering door u zijn be- of verwerkt of waaraan u na ontvangst/oplevering wijzigingen heeft aangebracht.

  10. Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot de ondernemer. Indien de webwinkel is aangesloten bij WebwinkelKeur en bij klachten die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de consument zich te wenden tot WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), deze zal gratis bemiddelen. Controleer of deze webwinkel een lopend lidmaatschap heeft via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en zowel ondernemer als consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de consument betaald dienen te worden aan de betreffende commissie. Tevens is het mogelijk om klachten aan te melden via het Europees ODR platform (http://ec.europa.eu/odr).

Artikel 18: Garanties
  1. Wij voeren de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in onze branche geldende normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.

  2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het (op)geleverde.

  3. Tenzij wij anders overeenkomen, garanderen wij de goede uitvoering van een opdracht en de deugdelijkheid van de daarbij gebruikte onderdelen/materialen gedurende een periode van 3 maanden na oplevering.

  4. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde onderdelen/materialen baseren wij ons op informatie van de fabrikant of onze leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant of leverancier voor deze onderdelen/materialen of voor de geleverde zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze tussen ons. Wij informeren u hierover. Onze garantie gaat dan in ieder geval nooit verder dan deze garantie van de fabrikant of leverancier.

  5. Wij staan niet in voor - en geven geen garanties voor - (algemene) verklaringen/toezeggingen van de fabrikant of leverancier inzake prestaties zoals vermogen, brandstofverbruik e.d.

  6. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt geen garantie voor:

    1. in uw opdracht verrichte noodreparaties;

    2. gebruikte zaken, zoals occasions, demonstratie- of showmodellen, ruilonderdelen e.d.

  7. Gebreken/defecten die het gevolg zijn van door of namens u doorgevoerde wijzigingen van technische aard aan de geleverde zaken - bijvoorbeeld aanpassingen aan de motor of de brandstoftoevoer - vallen niet onder de garantie.

  8. Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel of op een andere wijze dan het gebruikelijke doel of de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn als wij dat schriftelijk aan u bevestigen.

  9. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de zaken/werkzaamheden overeengekomen prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.

  10. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.

  11. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit kosteloos herstel of kosteloze vervanging van de zaken, het alsnog - kosteloos en op de juiste wijze - uitvoeren van de opdracht (indien mogelijk) dan wel een terugbetaling van/korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Als er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.

  12. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel/kosteloze vervanging van de zaken of het alsnog - kosteloos en op de juiste wijze - uitvoeren van de opdracht, tenzij dit in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de overeenkomst - door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs/vergoeding vragen.

  13. Het is ook mogelijk om uw geschil aan te melden voor bemiddeling via WebwinkelKeur via https://www.webwinkelkeur.nl/kennisbank/consumenten/geschil. Tevens is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het ODR-platform van de Europese Commissie. Dit ODR-platform is te vinden op http://ec.europa.eu/odr. Wanneer uw klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het u vrij om uw klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.
Artikel 19: Aansprakelijkheid
  1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties, gegarandeerde resultaten of kwaliteitseisen aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.

  2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.

  3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.

  4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.

  5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden nadat u bekend bent met - of had kunnen zijn met - de door u geleden schade en ons dus hiervoor had kunnen aanspreken.

  6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.

  7. Wij zijn niet aansprakelijk - en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie - als de schade ontstaat door:

    1. uw ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met het doel van het (op)geleverde of gebruik in strijd met de door/namens ons verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen, handleidingen, e.d.;

    2. uw ondeskundige bewaring (opslag/stalling) van de zaken;

    3. ondeskundig/onvoldoende onderhoud van de zaken door u of een door u ingeschakelde derde;

    4. aantasting van de zaken door van buiten komende invloeden anders dan invloeden waartegen de zaken normaliter bestand zouden moeten zijn, zoals brand, blikseminslag e.d.;

    5. normale slijtage of corrosie;

    6. fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door/namens u aan ons verstrekte of voorgeschreven informatie of onderdelen/materialen;

    7. uw aanwijzingen of instructies;

    8. of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;

    9. of doordat door of namens u (reparatie-)werkzaamheden, wijzigingen of bewerkingen aan het (op)geleverde zijn uitgevoerd.

  8. Wij zijn ook niet aansprakelijk - en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie - als u ons niet altijd eerst de kans geeft om binnen een redelijke termijn uw klacht op te lossen, voordat u een derde inschakelt of (bijvoorbeeld) zelf herstel- of reparatiewerkzaamheden verricht.

  9. In deze - in de leden 7 en 8 genoemde - situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.

  10. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken van derden.

Artikel 20: Betaling
  1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u vragen.

  2. Tenzij wij anders overeenkomen, betaalt u binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de factuurdatum. De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar maakt.

  3. Bij bestellingen via onze website betaalt u zoals aangegeven op de website.

  4. Heeft u niet (volledig) betaald binnen de betaaltermijn? Dan bent u aan ons de actuele wettelijke handelsrente (conform artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek) verschuldigd.

  5. Bij consumenten berekenen wij de actuele wettelijke rente voor consumenten (conform artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek).

  6. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke incassokosten

    in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 40,00.

  7. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke incassokosten voor de consument:

    1. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een minimum van € 40,00);

    2. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;

    3. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;

    4. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;

    5. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.

      Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.

  8. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.

  9. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid te twijfelen.

  10. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat deze betrekking heeft op een latere factuur.

  11. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben. Dit geldt ook als u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.

  12. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.

Artikel 21: Eigendomsvoorbehoud
  1. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen heeft voldaan.

  2. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze vorderingen:

    1. voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;

    2. wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.

  3. U mag de zaken in het kader van uw normale bedrijfsvoering doorverkopen, mits u met uw afnemers ook een eigendomsvoorbehoud overeenkomt.

  4. Als wij identieke, niet-individualiseerbare zaken aan u leveren (bijvoorbeeld meerdere partijen van hetzelfde product), wordt steeds de partij zaken die hoort bij de oudste factuur/facturen geacht als eerste door u te zijn verkocht of door u in gebruik te zijn genomen. Dit betekent dat het eigendomsvoorbehoud altijd minimaal rust op alle geleverde zaken die nog in uw voorraad/pand aanwezig zijn op het moment dat wij een beroep doen op ons eigendomsvoorbehoud.

  5. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van een financier brengen.

  6. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de zaken.

  7. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.

  8. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en bijbehorende premiebetalingsbewijzen.

  9. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij/onze werknemers uw terrein betreden en de zaken terugnemen. Dit tast onze rechten op het - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden van de overeenkomst of een vergoeding van onze schade (zoals schade die wij lijden doordat u de zaken al in gebruik heeft genomen), gederfde winst en rente niet aan.

Artikel 22: Uw eigendommen - retentierecht
  1. Als u aan ons eigendommen ter beschikking stelt - bijvoorbeeld uw machine voor reparatie - blijft dit uw eigendom. Wij gebruiken deze eigendommen niet anders dan noodzakelijk is voor de uitvoering van de opdracht.

  2. Wel mogen wij de teruggave van uw eigendommen opschorten indien - en gedurende de periode dat - u:

    1. de kosten van (eerdere) werkzaamheden aan deze eigendommen niet (volledig) heeft voldaan;

    2. andere opeisbare vorderingen die wij op u hebben niet (volledig) heeft voldaan.

  3. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade - van welke aard dan ook - die voortvloeit uit het door ons uitgeoefende retentierecht.

Artikel 23: Faillissement - beschikkingsonbevoegdheid e.d.
  1. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden wanneer u:

    1. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;

    2. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;

    3. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;

    4. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;

    5. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot (delen van) uw vermogen verliest.

  2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze algemene voorwaarden.

Artikel 24: Overmacht
  1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit niet worden toegerekend als sprake is van overmacht.

  2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:

    1. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of dreiging van deze/vergelijkbare omstandigheden;

    2. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;

    3. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met) epidemie of pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;

    4. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de benodigde onderdelen/materialen, het niet of niet tijdig leveren door onze fabrikant/toeleverancier e.d. ontstane transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen.

  3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of onze werkzaamheden/leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.

  4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd? Dan hebben wij wel recht op vergoeding van al uitgevoerde werkzaamheden/leveringen.

Artikel 25: Annulering - opschorting
  1. Dit artikel geldt niet voor ontbinding binnen de wettelijke bedenktijd zoals bedoeld in artikel 5.

  2. Als u de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:

    1. alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte onderdelen);

    2. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en leveringen/gemaakte kosten is deze schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs/vergoeding.

  3. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt/verzet of niet aanwezig bent op het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening brengen.

  4. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.

  5. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen en uw eventuele tegenvorderingen.

  6. Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding voor alle verrichte werkzaamheden/leveringen per direct opeisen en bij u in rekening brengen. Dit geldt ook voor gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en uren die wij/door ons ingeschakelde derden op dat moment al hebben gereserveerd voor de opschortingsperiode.

  7. Kosten die wij maken voor het hervatten van de werkzaamheden/levering(en) zijn ook voor uw rekening. Kunnen wij de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden.

Artikel 26: Toepasselijk recht - bevoegde rechter
  1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.

  2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) sluiten wij uit.

  3. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw vestigings- of woonplaats.

  4. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van dagvaarding over uw keuze.

  5. Als u gevestigd/woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent/woont.